1.000+ extra bezoekers voor de Vriend N.V.
Al meer dan duizend extra bezoekers zijn op amateurvoorstellingen van 'De Vriend N.V.' afgekomen. Dat komt bovenop die duizenden toeschouwers die al naar de professionele versie van Opium voor het Volk zijn geweest.
Ik had een theorie. Omdat ik zelf vroeger nogal wat bezig ben geweest in het studententoneel, weet ik een beetje hoe amateurtoneel werkt. Tegen welke problemen ze aanlopen, wat ze leuk vinden om te spelen en wie er bij hen in de zaal zit. Ik weet hoe hard ze aan hun voorstelling werken. Hoeveel plezier en liefde en toewijding ze er in steken.
Toen ik aan 'De Vriend N.V.' begon, wilde ik een stuk schrijven waar Amateurgezelschappen mee aan de haal konden. Maar dat betekende ook dat het stuk aan een paar kenmerken moest voldoen.
veel rollen
In het professionele theater word je al schuin aangekeken als je met meer dan vier rollen aan komt zetten. Elke rol maakt de loonlijst langer, en daar houden producenten niet van. Een amateurclub heeft dat probleem natuurlijk niet. Ze hebben vaak juist heel veel enthousiaste leden, die allemaal graag willen spelen. Voor het amateurtoneel geldt: er kunnen niet genoeg rollen zijn.
veel vrouwen
Ik heb geen idee hoe het komt, maar het culturele verenigingsleven wordt vooral door vrouwen draaiende gehouden. Er is dan ook veel vraag naar stukken met meerdere sterke vrouwenrollen. De Vriend N.V. heeft een sterke vrouwelijke hoofdrol en verschillende sterke vrouwelijke bijrollen. Bovendien is géén van deze vrouwen bezig met het veroveren, behouden of verliezen van een man.
Geen Geneuzel
De Vriend N.V. is een ongecompliceerd stuk. Het verhaal is helder, de taal rechttoe - rechtaan. De personages zijn herkenbaar. Het stuk is geestig, vooral door de onbewogen droogheid waarmee Eva onderkent dat wat ze gedaan heeft niet door de beugel kan.
Missie geslaagd
Nu, vijf jaar later, lijkt het erop dat de opzet is geslaagd. De Vriend N.V. is inmiddels door vijf amateurgezelschappen gespeeld en in 2020 komt er een nog zesde bij. De voorstellingen trekken elk zo ongeveer 200 à 250 man. Nu hebben dus al meer dan duizend mensen via het amateurtoneel kennis gemaakt met mijn tekst. Die toeschouwers komen bovenop de duizenden mensen die naar de uitvoeringen op de professionele podia zijn geweest.
Om dat in perspectief te plaatsen: een roman komt gewoonlijk in een oplage van 1.000 á 1.500 stuks uit.
Dan doe ik het helemaal niet gek.